Første dag: Den forudsigende hjerne i samspil med autisme.
Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte.
Hjernen fungerer ikke som en computer, der modtager information, bearbejder det og konkluderer. I stedet har den opbygget modeller af, hvordan verden ser ud, og har på den baggrund en forventning om, hvad der vil ske i en bestemt situation. Det at have en anderledes profil – en profil der gør at kognitionen ofte bliver til absolut tænkning i en relativ verden – betyder, at det væld af information, hjernen hos en neurotypisk person får ”foræret”, har hjernen hos en neurodivergent meget sværere ved at afkode og korrigere, især når virkeligheden ikke til svarer til forudsigelsen.
Hvilken betydning har det i forhold til vores forståelse af autisme, hvis menneskelig adfærd og menneskelige reaktionsmønstre først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Vil den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme? Og er det nu rigtigt, at mennesker med autisme har brug for mere forudsigelighed end mennesker uden autisme?
Alt dette og meget mere vil Peter Vermeulen gennemgå med masser af humor og masser af eksempler. Peter vil lægge særlig vægt på, hvad det betyder for den pædagogiske tilgang til børn og unge.
Dag to: Autisme og selvbestemmelsesteorien
Børn og unge udfører ikke altid de opgaver, de får af deres forældre eller lærere. Det er ikke anderledes med børn med autisme. Men modstand kan betyde noget meget forskelligt for disse børn og unge, eller den kan opstå af andre årsager end hos neurotypiske børn.
I løbet af dette kursus får du et overblik over forskellige typer af motivation og modstand baseret på
Den såkaldte “selvbestemmelsesteori”, der er udviklet af de to amerikanske psykologer Richard Ryan og Edward Deci. Du vil lære om forskellen mellem kontrolleret og autonom motivation samt mellem amotivation, revolverende og reflekterende modstand. Efter at have skabt et klart teoretisk overblik vil vi fokusere på, hvad disse forskelle kan betyde for situationen i klasseværelset eller i hjemmet. Ved hjælp af praktiske eksempler vil du opdage, hvad du kan gøre for at tackle denne modstand og øge motivationen på en autismevenlig måde.
Dagens forløb
Første del: | Oversigt over selvbestemmelsesteorien:
|
Del to: | Øget motivation:
|
Del tre: | Forståelse og håndtering af modstand:
|
Del fire: | (Manglende) mening i at give belønninger:
|
Du kan læse mere om selvbestemmelsesteorien forskellige steder på nettet, blandt andet her på dansk og her på engelsk.