Autisme og den forudsigende hjerne. Absolut tænkning i en relativ verden
Bogen giver en helt ny beskrivelse af, hvordan den autistiske hjerne fungerer. Hvad nu, hvis den autistiske hjerne fungerer helt anderledes, end vi hidtil har troet? Ganske meget tyder på det, og det har stor betydning for, hvordan mennesker med autisme bedst kan hjælpes i hverdagen.
Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte. Hvad nu, hvis forståelsen af menneskelig adfærd således først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Ville den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme?
Det er nogle af de provokerende og revolutionerende spørgsmål, Peter Vermeulen stiller i denne bog. Han kommer også med forslag til, hvad vi skal gøre i stedet.
Anmeldelser
”En fabelagtig bog … Bogen bringer banebrydende nyt om autisme, hvad autisme er og hvordan vi skal håndtere det. Alt er dokumenteret, og bogen er en fornøjelse at læse … Kan på det stærkeste anbefales.”
Specialpædagogisk månedsblad
”Velskrevet og fængslende bog om hjerneforskningens betydning for den måde, vi forstår autisme på. Bogen er relativt letlæst for alle interesserede.”
Bibliotekernes anmeldelse
Det, der virker for børn med autisme
Bogen er tænkt som en vejledning til alle, der opdrager, passer eller underviser et barn med autisme, enten derhjemme eller i skolen.
Formålet er at oplyse korrekt og detaljeret om, hvad autisme er, hvad disse børns vigtigste behov er, hvordan du kan identificere disse behov ud fra børnenes til tider underlige eller vanskelige adfærd, og hvordan du som forælder, bedsteforælder, lærer, pædagog, støtteperson eller leder bedre kan tage hensyn til disse behov. Derudover indeholder bogen en lang række praktiske redskaber, som hjælper dig til at holde fast og gøre dit bedste for at støtte disse børn hver dag.
Når du lærer de specifikke egenskaber, begrænsninger og behov hos et barn med autisme bedre at kende, vil du se barnets adfærd i et helt nyt lys. Det, du først betragtede som vanskelig adfærd, viser sig at være meget menneskeligt og ofte barnets måde at forholde sig til sin omverden på – en omverden, der ikke er indrettet efter barnets atypiske hjerne. Denne indsigt hjælper dig til at tilpasse din egen adfærd og de fysiske omgivelser i hjemmet eller skolen (læs: gøre dem mere autismevenlige). Herved kan du forebygge eller mindske en række vanskeligheder. Det medfører ofte en positiv adfærdsændring hos barnet.
Anmeldelse
Bogen er et virkelig fantastisk værktøj for både pædagogisk personale og forældre til at forstå børn med autisme, samt skabe bedre trivsel for dem. Bogen er let at læse og spækket med gode pædagogiske værktøjer.
Bibliotekernes anmeldelse